Simülasyon teorisinin ne olduğunu, bu teorinin popüler kültürdeki yerini ve bizim bir simülasyonda yaşayıp yaşamadığımız sorularını işledik.

Simülasyon Teorisi Nedir?

Simülasyon teorisi, Dünya ve evrenin geri kalanı dahil tüm gerçekliğin aslında bir bilgisayar simülasyonu gibi yapay bir simülasyon olabileceğini söyleyen teoridir. Bu konuda 2003 yılında Oxford Üniversitesinden filozof Nick Bostrom’un “Are You Living in a Computer Simulation?” isimli yazısında Bostrom, insanlığın geleceğinde üç ihtimal olduğunu ve bunlardan en azından birinin doğru olduğunu savunuyor. Bunlar;

Gelecekteki insanlar, realiteyi birebir simüle eden bir simülasyon yaratmadan soyları tükenecek.

Gelecekteki insanlar, her ne kadar teknolojileri yetse de kendi evrimsel geçmişleri hakkında simülasyon yapma gereği duymayacak.

Biz şu an bir simülasyonun içinde yaşıyoruz.

Evrenin tamamının yapıldığı bir simülasyonun var olması, güncel bilimle gerçekleşmeyecek bir fikir çünkü simüle edilmesi gereken veri miktarı çok fazla. Bu büyük veriden kurtulmanın bir kaç yolu var. Öncelikle tüm evreni simülasyonda yaratmaya gerek yok. İçinde barındırılan “canlıları” kandıracak kadar simüle etmemiz yeterli olur. İçindeki insanların en fazla yan galaksiye ulaşacağı bir evrende iki yüz milyar galaksinin ayrı ayrı simüle edilmesi sadece boşuna yer kaplar. İki üç galaksiyi simüle edip kalanları biri dikkatlice baktığında simüle etmek yeterli olur. Bunun yanı sıra maddelerin içini, biri bakana kadar simüle etmeye gerek yok. Maddenin içini boş bırakarak sadece kütlesinin, yaratılan yerçekimiyle oranını simüle edip, biri onu kırana kadar içi hakkında bilgi verilmeyebilir. Aşırı büyük ve aşırı küçük şeyleri her zaman simüle etmek, büyük bir veriyi boşa kullanmayı sağlıyor. Bu tip veriden kurtulma yolunu güncel video oyunlarında görebiliriz. 

Simülasyon Teorisinin Popüler Kültürdeki Yeri Nedir?

Güncel video oyunları, simülasyon teorisinin en büyük örneklerinden biri. Günümüzde neredeyse bütün video oyunları aslında bizim kontrol ettiğimiz birer simülasyon. Örnek vermek gerekirse Sims oyunu tasarladığınız karakterin hayatının simüle edildiği ve karakterinizin hayatındaki amacını sizin belirlediğiniz bir oyun. Bunun yanı sıra marketteki neredeyse tüm savaş, yarış, macera, rol yapma ve spor türlerindeki oyunlar, yaratılan o evrendeki gerçekliğin simüle edilmesinde ibaret. Belli türlerde yaratılan evrenin fiziklerinin yaşadığımız evrenle aynı olması bir artı olarak söylenirken, kimi oyunlar direk kendi fiziklerini üretiyorlar.

Video oyunları dışında simülasyon teorisi filmlerde de işlenmiş bir  konu. Burada en büyük örneklerden biri The Matrix filmi. Yazılım şirketinde çalışan Thomas, yaşadığı dünyanın aslında bir simülasyon olduğunu öğreniyor ve sonra Morpheus’un ekibine katılıyor. Gerçek dünyaya dönen Thomas hayatını geçirdiği Matrix’in ne olduğunu anlamaya çalışıyor.

Bir başka örnek ise 1998 de çıkmış olan The Truman Show. Bu filmde Truman isimli karakterin güzel bir hayatı vardır. Normal bir şekilde hayatını sürdürürken bir gün aslında tüm hayatının bir televizyon şovu olduğunu; tanıdığı, gördüğü herkesin birer aktör olduğunu ve yaşadığı her şeyin aslında yalan olduğunu öğrenir. Her ne kadar bilgisayarsız bir simülasyon olsa da, bu film günümüzde bir kişiye uygulanabilecek simülasyon teorisi örneği olarak gösterilebilir.

The Truman Show filminin ayrıntılı incelemesine bu yazımızdan ulaşabilirsiniz.

Biz Bir Simülasyonda mı Yaşıyoruz?

Bu soruya cevap vermek için öncelikle teknolojinin gelişimi hakkında bir kaç varsayım yapılması gerek ve bu varsayımlara göre cevap değişkenlik gösterecek. Öncelikle, eğer teknoloji bu tip simülasyonları yapabilecek seviyeye gelmeden insanlığın sonu gelirse, şu an bir simülasyonda yaşamadığımızı söyleyebiliriz. İkinci olarak teknoloji yeteri kadar iyi olmasına rağmen gelecekte kimse bu tip simülasyonlara emek ve kaynak ayırmaz ise yine simülasyonda yaşamadığımızı söyleyebiliriz. Son olarak ise teknoloji yeterince gelişir ve bu simülasyonları yapılabilirse, kendimizin de bir simülasyonda yaşadığımızı söylemek mümkün.

Kaynakça:

https://www.simulation-argument.com/simulation.pdf

https://www.scientificamerican.com/article/do-we-live-in-a-simulation-chances-are-about-50-50/

http://https://www.vox.com/future-perfect/2019/4/10/18275618/simulation-hypothesis-matrix-rizwan-virk

https://www.popularmechanics.com/science/a34362527/are-we-living-in-a-simulation/


BENZER YAZILAR

Filtreli Güzellik Hastalığı: Snapchat Dysmorphia

Snapchat dysmorphia nedir ve neden endişe yaratıyor?

3D Yazıcılar

Sanal ortamdaki tasarımların katı bir formda basılmasını sağlayan 3D yazıcılar nedir, nasıl ortaya çıktı, kullanım alanları nelerdir?


Paylaş