Kendilerini dansa adamış, hayallerini ve geleceklerini dans tutkularının üzerine kurmuş bir grup insan… Bir kutlama, kokteyle gizlice katılan bir uyuşturucu ve kabuslardan bir gece…

Yönetmenliğini ve senaryo yazarlığını Gaspar Noé’nin üstlendiği, başrollerinde Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile, Claude Gajan Maull ve Giselle Palmer gibi isimlerin yer aldığı 2018 yapımı psikolojik korku-drama filmi Climax; bir dans grubunun kutlamayla başlayan fakat kısa bir süre içinde kontrolden çıkarak bir kabusa dönen gecelerini anlatıyor.

Gaspar Noé Kimdir?

Gaspar Noé; Arjantin doğumlu Fransız film yönetmeni, senaryo yazarı, editör ve film yapımcısı. Kariye boyunca 10 kısa film, 2 orta metraj film ve 5 uzun metraj filme imza attı. Kimi zaman işlediği temalar ve sunuş tercihi üzerinden çok eleştirildi kimi zaman da cesur olarak nitelendirilerek büyük takdir topladı.

Gaspar Noé, geleceğinin bir film yönetmeni olarak şekillenmesinin en büyük sebebi olarak 7 yaşında izlemiş olduğu bir bilim kurgu filmi olan 1968 yapmı “2001: Bir Uzay Destanı” filmini gösterir. Filmin yönetmeni Stanley Kubrick; dramatik ve kendine has bir görsel stile sahip, karamsar veya ironik bir bakış açısıyla anlatılan filmleriyle ile ünlü bir yönetmen. Noé, filmlerinin yapımında özellikle Stanley Kubrick’ten esinlendiğini çoğu kez dile getirir. Yönetmenin bu hayranlığını, filmlerinde yer verdiği çeşitli göndermelerinde fark etmek mümkün. İki yönetmenin en büyük ortak özelliklerinden biri ise izleyiciyi ve eleştirmenleri ikiye bölen, çoğu kez büyük tartışmalara sebebiyet veren filmlere hayat vermiş olmaları.

Gaspar Noé Filmleri ve Aldığı Eleştiriler

Odağının her zaman izleyiciden ziyade kendi zevki olduğunu belirten Noé; kontrolünü kaybetmiş insan portresinin onu çok etkilediğini, merakını irdelediğini belirtir. Bunu filmlerinde sık sık şiddet, cinsellik ve uyuşturucu ögeleriyle işler. Çoğu kez “4. Duvar” olarak bilinen seyirci ve film arasındaki sınırı aşar ve izleyiciyle direk bir diyaloğa girişir. Bu etkileşim ise izleyici rahatsız ve huzursuz etmek üzerine kurgulanır.

Cinéma du Corps: Yeni Fransız Aşırılığı

Gaspar Noé’nin filmleri, “cinéma du corps” Türkçe anlamıyla “vücudun sineması” olarak nitelendirilen bir dizi filmle ilişkilendirilir. James Quandt’ın “Yeni Fransız Aşırılığı” olarak isimlendirdiği bu akıma ait filmler transgresif, sınırların ve kuralların ötesinde, tabuları yıkan; cinsel yozlaşma, vahşi şiddet ve rahatsız edici psikoz durumlarına yer vermekten çekinmeyen yapımlar olmalarıyla öne çıkıyor. Kökenleri sanat evi ve korku sinemasına dayanan bu hareketin ana hedefi ise; kimi eleştirmene göre, korkunç ve tehditkâr tasvirleriyle topluma keskin eleştiriler sunmak.

Bu akıma örnek filmler: www.imdb.com

Yönetmenin Diğer Uzun Metraj Filmleri:

1. Seul Contre Tous/I Stand Alone: Herkese Karşı Tek Başına  (1998)

2. Irréversible/Irreversible: Dönüş Yok  (2002)

3. Enter the Void: Boşluk (2009)

4. Love: Aşk (2015)

5. Climax (2018)

Kazandığı Ödüller 

Climax filmi; Cannes Film Festival’inde “Art Cinema” ödülünü, Sitges Film Festival’inde ise “En İyi Film” ödülünü kazanmıştır.

Climax Fragmanı

Climax Konusu

Film 90’larda, Fransa’nın köhne bölgelerinden birinde, bir yatılı okul binasında geçer. Dans provaları için bir araya gelmiş 20 kişilik grup, son provalarını tamamladıktan sonra kutlama yapmak amacıyla küçük bir parti vermeye karar verir. Parti boyunca eğlenen, içki içen, dans eden ve kaynaşan ekip bu süre zarfında birbirlerini daha iyi tanımaya başlar.

Filmin ilk yarısında dansçıların kişilikleri, kavgaları ve ilişkileri hakkında fikir sahibi oluruz. Fakat tüm bu eğlence birden olayların renginin değişmesiyle hepsi için felakete döner. İçtikleri içeceğe habersiz katılan uyuşturucu, ilk etapta kendini dansçılardaki garip davranışlarla göstermeye başlar fakat kısa sürede etkisi kontrol edilemezk ve geri dönülemez boyutlara ulaşır.

Bu konuya ilişkin Gasper Noé ilham aldığı filmlerden bahsederek şöyle der: Her şey birlikte bir şeyler yaratmakla, ardında da düşmekle ilgili. İnsanlık büyük şeyler yaratabilir fakat bir kazanın etkisiyle her şey yok olabilir.”

Müzik ve Dans

Dansçılara ve dansa olan hayranlığını dile getiren Noé; izlediği bir filmden etkilenmesi üzerine “şeytani güçler tarafından ele geçirilmiş dans eden gençler” fikrinin doğduğunu, Climax’in tohumlarının da bu şekilde atıldığını söyler.

Gasper Noé filmin çekimleri için de aktörlerden ziyade dansçılarla çalışmayı tercih eder. Bunun sonucunda filmin tek oyunculuk geçmişi olan aktristi, “Selva” karakterine hayat veren Sofia Boutella olarak karşımıza çıkar.

Noé dansçıları, kendi deyimiyle, ülkelerinin en iyileri arasından seçer ve hepsine kişisel olarak çeşitli yollarla ulaşır. Dansların kareografisini ise Nina McNeely üstlenir. McNeely’nin yarattığı kareografi ve gerçek dansçılarla ortaya çıkan dans gösterisi, filmin en canlı ve en hipnotize edici sahnelerinden birini ortaya koyar.

Dansçıların, bir uyuşturucu etkisiyle girdikleri psikozun canlandırılması kısmında ise kendilerine madde etkisi altındaki insanların görüntüleri izletilir ve çıkarımları doğrultusunda kendi doğaçlama performanslarını sergilemeleri bakımından özgürlük tanınır. Tüm bu kaosun yönetiminde ise en büyük sorumluluk yine Nina McNeely’e verilir.

Açılıştaki dansın tamamı:

Ters Evrim

Yönetmenlik yolculuğunun ilhamı olan film “2001: Bir Uzay Destanı”nda maymunların insanlara evrilişinin işlendiğini belirten Noé, Climax ile bu evrimi tersten yaşatmak istediğini söyler. Filminde; kendilerini primer ihtiyaçlarına kaybeden, arzu ve şiddetin basit denkleminde varolan, ölüm ve yaşam arasındaki çizgide yürüyen bir topluluğu yansıtır.

Noé’nin deyimiyle “maymunlara geri evrilen” insanlar; korkularının yanında en derin arzularının, en ilkel ve en gerçekçi haliyle yüzleşmek zorunda kalırlar.

Yönetmen, en nihayetinde filmi “güvenli hissedilen bir yerin, bir tımarhaneye dönüşümü” olarak değerlendiriyor. Acı çeken ve acılarını haykıran insanlala dolu bir tımarhane...

Filmin Perde Arkası

Gerçek Bir Hikayeden

Filmin hikayesi 1996 yılında Fransa’da bir grup dansçının başına gelen bir olaydan esinlenerek yazılmış. Asıl habere ulaşılamamış olsa da haberi hatırladığını söyleyen birçok kişi olmuş.

Tek Oyunculu ve Senaryosuz Film

Filmin başrolü ve tek aktristi Sofia Boutella’nın açıklamalarına göre Gasper Noé ile ilk görüşmelerinde, yönetmen kendisine filmin senaryosu ve yazılmış repliklerinin olmadığını söylemiş. Film; çekimler boyunca dans, duygular ve kayboluş hissinin canlandırılmasıyla organik olarak kendiliğinden biraraya gelmiş. Sofia Boutella’nın karakteri Selva’nın kendi climax(zirve) anı da dahil olmak üzere, karakterlerin kişilik profilleri ve davranışları, her birinin climax anında açığa çıkması gereken en derin korku ve arzuları üzerine şekillenmiş. Kısaca kareografi hariç bütün film, doğaçlamalardan meydana geliyor.

15 Günde Doğan Film

Film toplam 15 günde çekilmiş ve filmin en başında yer alan dans için toplamda 16 çekim yapılması gerekmiş. Filmin tamamlanması ise Cannes Film Festivali’ne yetişebilmek adına sadece 4 ay kadar kısa bir süre içerisinde gerçekleşmiş.

Kameraman Yönetmen

Filmin en başındaki dans da dahil olmak üzere filmin tüm çekimini, omzunda bir kamerayla Gasper Noé‘nin kendi üstlendiğini belirten Sofia Boutella; tüm bunlar karşısında çok şaşırdığını fakat yönetmene güvenmiş olmanın bir oyuncu olarak verdiği en iyi kararlardan biri olduğunu söylüyor.

Tek Plan Çekim

Filmde tek plan çekim tekniği kullanılmış. Sahnelerin keslip birleştirilmesinden ziyade tek bir kamerayla takip edilen olaylar sayesinde izleyici, kendini akışın bir parçası haline gelmiş buluyor. İşler sapa sardığında ve kendinizi çılgınlığın, deliliğin ortasında bulduğunuzda ise kaosun içinde kayboluyorsunuz. İzleyicide "inemediğiniz bir hızlı tren" etkisi yaratan bu çekim ve kaos ortamında, karakterlerle bütünleşiyor ve kapana kısılmış gibi hissediyorsunuz.

Climax en temelinde; en içsel korkuları, arzuları ve en ilkel benlikleriyle yüzleşmek zorunda kalmış insanlarla ilgili. Habersiz içeceklerine katılan bir uyuşturucu alınımı sonucu kendini kaybeden bir grup dansçı...Hayatlarında ıskaladıkları şanslar, atmaya cesaret edemedikleri adımlar, gizledikleri ve sahip olmayı hayal ettikleri dünyalarıyla; en karanlık şekilde karşı karşıya gelmek zorunda kaldıkları canlı bir kabus… Film; dansçıları, şovları, kendine has görsel stili ve çekim teknikleriyle bu kabusa sizi de ortak etmekten kaçınmıyor.

Kaynaklar 

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaspar_No%C3%A9, https://en.wikipedia.org/wiki/New_French_Extremity, https://www.imdb.com/list/ls094072215/, https://www.britannica.com/biography/Stanley-Kubrick, https://www.interviewmagazine.com/film/gaspar-noe-on-offers-us-advice-on-getting-high-and-how-to-watch-his-gruesome-film-climax, https://theplaylist.net/sofia-boutella-climax-interview-20190301/, https://www.youtube.com/watch?v=3zBBGvcWeM0, https://www.wonderlandmagazine.com/2018/09/20/gaspar-noe-climax-interview/, https://www.vulture.com/2019/05/climax-choreographer-explains-its-most-hellish-dance-scenes.html, https://www.gq.com/story/why-sometimes-its-good-to-die-according-to-gaspar-noe


BENZER YAZILAR

Bir Durum Komedisi: Brooklyn Nine-Nine

Brooklyn Nine-Nine karakoluna bir ziyarete çıkalım ve sevilen komedi dizisinin karakterlerine daha yakından bakalım.

We Are Who We Are

2020 yılının en iyilerinden biri olan bu diziyi konusu ve anlatmak istedikleriyle inceledik.


Paylaş