Tek bir evde, tek bir gecede, tek bir çifti konu alan siyah-beyaz çekimli Malcolm & Marie filmini ve filmde geçen temaları inceledik.

Daha yayınlanmadan oyuncular arası yaş farkı ve ırk problemlerini ele alışı gibi birçok yönüyle gündeme gelen ve büyük bir beklenti içerisinde beklenen Malcolm & Marie filmi 5 Şubat’ta Netflix üzerinden yayınlandı. Peki filmin detayları ve film boyunca gözlemlenen temalar neler?

Genel Bakış

Sam Levinson tarafından yazılıp yönetilen ve başrollerini Zendaya ile John David Washington’ın paylaştığı siyah-beyaz romantik dram filmi, çiftin tek bir gecede yaşadıklarını anlatıyor. Film yapımcısı Malcolm ve sevgilisi Marie, Malcolm’ın yazıp yönettiği filmin prömiyerinin ardından eve dönüyor ve aralarında filme, film sektörüne, ilişkilerine ve topluma değinen hararetli ve film boyunca devam eden bir diyalog başlıyor. Filmin tamamı çiftin arasında geçen yoğun diyaloglara ve tartışmaya odaklı, siyah-beyaz çekimler de seyircinin ortamdan soyutlanarak çifte ve diyaloglara odaklanmasına yardımcı oluyor. 35 mm filme çekilen ve 106 dakika süren film, çok fazla aksiyon içermemesine ve yoğun diyalog üzerine kurulu olmasına rağmen seyircinin ilgisini canlı tutuyor.

Film, lunapark treni gibi inişli çıkışlı ve çiftimizle beraber bizim de keşfettiğimiz ilişkilerini gözler önüne sererken yönetmen Sam Levinson ise bu temayı seçmesi konusunda “toksik, deli ilişkileri sevdiğini ve bu ilişkilerin kendisinin merakını çok cezbettiğini” söylüyor. Filmin ortaya çıkışı ise Euphoria’dan tanışan Zendaya ve Sam Levinson’ın pandemi sürecinde duraklatılan çekimler sebebiyle kafa kafaya verip yeni bir prodüksiyon ortaya çıkarmak istemesiyle oluyor. Film, pandemi koşullarında çekildiği için California’da, tek bir lokasyonda, iki oyuncu ve minimal bir film ekibi ile çekiliyor.

Filmden Önce

Filmin, daha yayınlanmadan kritiklerin kafasında birçok soru işareti oluşturduğundan bahsetmiştik. Bunlardan ilki, başrol oyuncuları Zendaya ve John David Wahington arasında 12 yaş fark olması. Levinson bu konuda da endişeleri anladığını, film tarihinde yaşça büyük erkek ve genç kadın oyuncuların filmlerde bir araya geldiğini ve bunun çoğu zaman hikayeye bir şey katmadığını söylüyor, bu filmde ise, aradaki yaş farkının karakterler arasındaki güç dengesine katkı sağladığını ve bu projenin DNA’sının bir parçası olduğunu savunuyor. Zendaya ve Washington da bu farka çok takılmadıklarını ifade ediyorlar, Washington hatta Zendaya’nın sektörde kendisinden daha uzun süredir bulunduğunu ve ondan çok şey öğrendiğini ekliyor.

Akıllardaki diğer bir soru işareti de filmde ikinci planda gibi görünse de yoğun olarak ele alınan siyah ırk-beyaz ırk teması. Filmin daha ilk sahnesinde Malcolm karakterinin monologvari bir şekilde aktardığı konuşmasından ırk temasının ve özellikle de film sektöründeki etkilerinin işleneceğini anlayabiliyoruz. Kritiklerin filme sorgulayarak yaklaşmasının sebebi ise, iki siyahi ana karakterin gözünden bu sektörü anlatan filmin yapımcısı Sam Levinson’ın beyaz olmasından kaynaklanıyor. Ancak filmin yazarı Levinson olarak görünse de aslında hem Zendaya’nın hem Washington’ın senaryoya ve prodüksiyona katkıları büyük. Levinson, bu konuda bir sorun yaşamayacaklarını, içinde bulundukları iş birliği sürecine güvendiğini ve Zendaya ile Washington’a dürüst gelmeyen veya içlerine sinmeyen bir kısımda yine beraberce hallederek ilerlediklerini söylüyor.

Filmde Öne Çıkan Konular

Filmde öne çıkan en önemli elementlerden biri ise kendileri de hikaye anlatıcılığı yapan müzikleri. Malcolm ve Marie tartışıp barıştıkça, sahnelerin ruh halini belirleyen çeşitli şarkılar dinliyoruz. Marie’nin çaldığı Dionne Warwick şarkısı Get Rid of Him (Kurtul Ondan) ve filmin sonlarına doğru dinlediğimiz Outkast şarkısı Liberation (Özgürlük) bazen karakterlerimizin anlatamadıklarını anlatan parçalardan birkaçı.

Bahsedilmesi gereken bir diğer nokta ise Zendaya ve Washington’ın filmi sırtlayan oyunculukları. Disney ile meşhur olan ve daha sonra da genç yetişkin filmlerinde rol alan Zendaya’yı belki ilk defa bu kadar olgun bir rolde görüyoruz, fakat oyuncunun sergilediği gerçekçi performans ile rolün altından kalktığını söylemek kesinlikle mümkün. Partneri Washington’ın da aşağı kalır yanı yok, ikilinin arasındaki elektriği de rollere uygunluklarını da gözlemleyebiliyoruz. Bu konuda, Levinson’ın senaryoyu en başından beri Zendaya ve Washington’ı ana karakterler olarak düşünerek yazmasının da rolü olabilir.

Diyaloglar ise bazen entelektüel ve uzatılmış gibi gelebiliyor fakat çoğu zaman gerçekçi ve kendinizden parçalar bulabileceğiniz doğallıkta. Gerçek bir çiftin kavgasına davetsizce tanıklık ediyormuş gibi hissettiren film boyunca kime hak vereceğinizi bile şaşırıyor, belki ikisine de hak veriyor, belki de kimseye hak veremez oluyorsunuz.

Eleştiriler ve Yorumlar

Seyirciler ise filmi izledikten sonra izlenimleri konusunda ikiye bölünüyor. Genellikle kritiklerin eleştirilerine maruz kalan fakat genel izleyici tarafından beğenilen filmin bu ayrımını Rotten Tomatoes sitesinde aldığı %59’luk kritik skoru ve %75’lik izleyici skoru karşılaştırmasını yaparak da gözlemleyebiliyoruz. Filmin şu an için IMDb skoru ise 6.8. Filme gelen eleştirilerden kısaca birkaçı şöyle:

Kesinlikle enerjiye sahip, her şeyi veren iki yıldız ve zaman zaman diyaloğa mükemmel bir karşıtlık sağlayan cazip, eklektik bir film müziği. Ama biraz sakinleşmesini istediğiniz zamanlar oluyor.” – Chris Knight, National Post (3/5)

İki aktörün filmi kendi abartılı senaryosundan ve kibrinden kurtarabileceğinden emin değilim.” – Angelica Jade Bastien, New York Magazine / Vulture

Zendaya olağanüstü ve John David Washington da onun çok gerisinde değil. Sam Levinson'ın klostrofobik ve yoğun sanat, eleştiri, sadakat, pişmanlık ve kızgınlık keşfi, benzersiz ve büyüleyici bir seyir ile sonuçlanıyor.” – Fico Cangiano, CineXpress (4/5)

Belki Y kuşağının "Virginia Woolf'tan Kim Korkar?"’ı olabilecek film, bunun yerine, dolambaçlı, ben merkezli monologlar ve nefret dolu, kızgın ve nihayetinde boş olan, içten içe kaynayan konuşmalar haline geliyor.” – Brian Truitt, USA Today (2/4)

Zendaya ve John David Washington, aşk, yaşam ve sanat üzerine kafa yoran bu büyüleyici iki taraflı oyunda kariyerlerinin en iyi performanslarını sergiliyor.” – Amon Warmann, Empire Magazine

The Guardian, New York Times, Roger Ebert gibi platformların kritikleri tarafından da çokça eleştirilen filmin, ilişkiler ve romantizm haricinde Hollywood’a ve özellikle film kritiklerine yoğun bir eleştiri de yöneltmesi, kritiklerin filmi bu derece eleştirmesinde akıllarda soru işaretleri oluşturuyor.

Filmde en çok bahsedilen kritik ise “LA Times’dan Karen” isimli bir karakter, LA Times’ın film hakkında yazdığı eleştiri ise şu şekilde:

LA Times Malcolm & Marie Review

Malcolm & Marie filmi sadece başrollerin sergilediği muhteşem performansları, müzikleri ve enteresan çekimleri için bile mutlaka izlenip fikir sahibi olunması gereken bir film. Taraflara hangi noktalarda hak vereceğinizi ve eleştirilerin doğru olup olmadığını ise size bırakıyoruz.

Daha Fazlası İçin:

1 - https://www.indiewire.com/2021/02/sam-levinson-malcolm-marie-outrage-age-gap-black-characters-1234615047/

2 - https://www.rottentomatoes.com/m/malcolm_and_marie/reviews?type=&sort=

3 - https://www.news.com.au/entertainment/movies/new-movies/malcolm-marie-director-sam-levinson-on-toxic-relationships-collaboration-and-filming-in-blackandwhite/news-story/12a8f6c1562f135199acc9ef54f790bd


BENZER YAZILAR

Another Round (2020)

Dogme 95 hareketinin kurucu isimlerinden olan Thomas Vinterberg’ün yönetmenliğini üstlendiği Oscar ve BAFTA ödüllü film.

Hitchcockçu Gerilime Bakış "Vertigo"

İzleyiciyi döngünün içinde tutan, korku ve arzu duygularının iç içe işlendiği  “Vertigo: Ölüm Korkusu” filmiyle Alfred Hitchcock’un gerilim sineması serimize devam ediyoruz.


Paylaş